Łada i dola…

kubek

Łada i Dola…

“Łada”

Według Aleksandra Brucknera słowo łada jest archaizmem oznaczającym „oblubienicę”, „kochankę”, „żonę”, ale także „oblubieńca”, „męża”.

Boris Rybakow przyjął autentyczność Łady jako bóstwa żeńskiego związanego z miłością i wegetacją w mitologii słowiańskiej.

Jan Długosz umieścił Ładę w panteonie na drugim miejscu (jako odpowiednik Marsa).

Maciej Miechowit w swojej Kronice Polskiej opisał rzekomy kult bóstw greckich pośród Polaków, utrzymując że Łada jest w istocie Ledą, a nie Marsem, oraz matką Lela i Polela.

https://wiaraprzyrodzona.wordpress.com/2015/11/11/bogini-lada/

Łada córka Białobogi i Czarnogłowa. Opiekunka łowiectwa, polowań z nagonką, pułapek. Łaskawa – to jest ta która wyzwala w tę albo tamtą stronę. Także łagodząca spory, opiekunka małżeństwa, pani mądrości.

Lela, Lejla, Ład-Będa (Lęda-Będa), Ład-Boda, Lądobyta, ŁadawŁadań – Pani Mądrości, Pani Ładności i Pani Łowów, Pani Modra (Mądra, Mędra, Pani Mudra), Dawczyni Ładu i Pokoju, Dawczyni Spokoju.

Łada to nie tylko imię bogini, ale też miano mitycznej skrzyni, którą kiedyś posiadała Perperuna, a która trafiła w końcu do Ładów. Łada-Łagoda i jej kapłanki pełniły rolę inicjacyjną, uładzania (doprowadzania do ładu) młódzi, co odbywało się w specjalnych obrzędach, zachowanych do niedawna w Lednicy Górnej, gdzie znajdowała się jej świątynia (znanych dziś jako Siuda-Baba).

 

“Dola” (patrz też: karma)

Andrzej Kempiński w mitologii słowiańskiej nazwał ją personifikacją losu i przeznaczenia, opiekuńczym duchem sprawującym pieczę nad domem, dobytkiem i potomstwem, zapewniający szczęście i powodzenie.

Andrzej Szyjewski w Religii Słowian określił ją jako dar bogów, siłę daną przez nich człowiekowi do pokonywania trudności życiowych. Zawiązanie jej następowało w chwili narodzin i towarzyszyła ona człowiekowi aż do śmierci, w znacznym stopniu determinując jego życie i osobowość.

Jerzy Strzelczyk w Mitach, podaniach i wierzeniach dawnych Słowian dodał, iż każdy miał swoją indywidualną dolę, chociaż można było dziedziczyć ją po ojcu (przy czym jednak rodzeni bracia mieli różne dole). Zazwyczaj niewidoczna, mogła się ona objawić pod postacią kobiety lub mężczyzny, psa, kota lub myszy. Życzliwość Doli zapewniała powodzenie w życiu.

Published by Ładola

mgr Joanna Dominika Belzyt - performerka, tancerka, choreograf, aktorka, reżyser - pedagog, instruktor jogi, improwizacji ruchu i symboliki ciała - terapeuta zajęciowy, dietetyk, doradca dietetyczny, psychodietetyk, coach dietetyczny Obecnie doktorantka Instytutu Pedagogiki KUL (Katedra Biografistyki Pedagogicznej) w Lublinie. Stypendystka Prezydenta Miasta Lublin, Marszałka Województwa Lubelskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury. Instruktor improwizacji tańca, ruchu i symboliki ciała (dr Detlef Kappert, Instytut Dynamiki Tańca i Ruchu w Essen), technik terapeuta zajęciowy (Zespół Szkół Medycznych Medyczne Studium Zawodowe w Bydgoszczy), doradca dietetyczny, psychodietetyk, couch dietetyczny, instruktor jogi (Poradnia Zdrowego Odżywiania „Dietetycznie Poprawni” w Warszawie). Z teatrem, spiewem i tańcem związana od 14 roku życia. Autorka, realizatorka i uczestniczka projektów artystyczno-edukacyjnych w kraju i za granicą. Od 2007 roku bada wpływ ekspresji artystycznej na holistyczny rozwój człowieka prowadząc warsztaty i grupy teatralno-taneczne. Wyniki poszukiwań opisała w 2009 roku w pracy „Podejście Gestalt w Edukacji. Wolność tworzenia świadomej rzeczywistości na przykładzie „Warsztatów Twórczych” projektu „Patrząc przez ścianę”. Program „Młodzież w Działaniu.” Od 2010 roku zgłębia arkana śpiewu tradycyjnego i polskiej kultury ludowej. Z połączenia dwóch aspektów: ciała i baśni tradycyjnej, stworzyła w 2013 program warsztatów improwizacji ruchowej i symboliki ciała "KOBIETA: Poszukiwanie znaczeń w baśniowych przypowieściach ludowych zebranych przez Oskara Kolberga". W 2014 roku rozpoczęła prace badawcze nad wpływem improwizacji ruchowej i improwizacji kontaktowej na holistyczny rozwój człowieka, które rozwija w cyklach warsztatowów kontakt-improwizacji CIAŁO-RUCH-PRZEPŁYW oraz improwizacji ruchowej i symboliki ciała CIAŁO-RUCH-PRZESTRZEŃ Adeptka: „KARAWANASUN” Reny Mireckiej we Wrocławiu (Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu), DADA HUB (teatr Dada on Bzdulow w Sopocie), Letniej Szkoły Muzyki Tradycyjnej Gogołów 2013 (Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” w Lublinie), Akademii Praktyk Teatralnych "Gardzienice" (Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” w Gardzienicach), Innej Szkoły Teatralnej ("Teatr Wiejski Węgajty. Projekt Terenowy." w Węgajtach), Dramowej Akademii Wolontariackiej (Stowarzyszenie STOP-KLATKA w Warszawie), stażu "Voice and Body" - wg metoda Zygmunta Molika (Instytucie Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu). Uczestniczka warsztatów śpiewu tradycyjnego u Moniki Mamińskiej przy OMIT "Rozdroża" w Lublinie. Twórczyni i aktorka teatru improwizacji ruchowej i symboliki ciała „My – Persony”, "Akademia Zet", teatru eksperymentalnego "Horyzontalna Podróż Po Znaczenie" oraz teatru tańca "BelzDancE". Występowała w: OPT „Gardzienice” w Gardzienicach, "rozruchAUTENTYCZNY" w Bydgoszczy (teatr tańca), "Verte" w Olsztynie (teatr studencki), "Sala 21" w Bydgoszczy (teatr eksperymentalnego słowa), "Witryna" w Bydgoszczy (teatr plastyczny). Realizatorka projektów edukacyjno-artystycznych: XI i XII SOFT Kontestacje (Fundacja Borówek 27, Lublin), "Na Słomianym Rynku - Spotkanie w Kulturze Słowian" (Fundacja tanTHEO, Lublin), "Pieśni Miłosne Lubelszczyzny - warsztaty i koncert śpiewu tradycyjnego" (Fundacja Borówek 27, Lublin), "Dziady cz II - warsztaty teatralne i inscenizacja" (Fundacja tanTHEO, Lublin), "Afery Teatralne" (Fundacja tanTHEO, Lublin), "Patriotyzm Powstania - rewolucja a ewolucja" (Fundacja Teatrikon, Lublin), "Aktywna Dziesiątka" (Fundacja Nieprzetartego Szlaku, Lublin), "Patrząc przez ścianę" (Fundacja GAUDEAMUS, Bydgoszcz), "Artystyczna Świetlica Wiejska" (Białobłocki Ośrodek Kultury, Białe Błota), "Rewia Ulicy" (Fundacja Yakiza, Bydgoszcz). Prezes Fundacji „tanTHEO” Wiceprezes Fundacji "Borówek 27" Kontakt:mail: joanna.dominika.belzyt@gmail.com tel: +48 506536747 facebook: joanna.belzyt / Ładola

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: